تحول دیجیتال (Digital transformation) یا DT به معنی یکپارچه سازی فناوریهای دیجیتال با تمامی زمینههای کسب و کار است. این مفهوم بر تغییر نحوه انجام عملیات و ارزش گذاری بر مشتری متمرکز است و به ایجاد تغییرات فرهنگی ـ سازمانی برای مقابله با چالشهای موجود نیز میپردازد. تحول دیجیتال بیشتر آن که تغییری فناورانه باشد، دگرگونی در فرهنگ و ذهنیت یک سازمان است. اگر سرتاسر سازمان به باورِ چراییِ این تحول نرسد و رهبران نیز فقط نگاهی لوکس و تزئینی به آن داشته باشد، حکایتِ همان دیواریست که با خشت اول معمارش، تا ثریا کج خواهد رفت. باید پیله باورها و اندیشههای سنتی افراد، تغییری بنیادین کرده و به پروانهای بدل شود. تحول، چوب جادو نیست که با تکان دادن آن، یک شبه معجزهای در سازمانمان اتفاق بیافتد و از فردایش بهرهورتر، پرسودتر و چابکتر شویم. متاع اصلی این سفر بیپایان، صبوری و زمان است. باید در این راه زمین خورد، زخمی شد، دوباره ایستاد و به مسیر ادامه داد. آیا رهبران سازمانهای ما شبها با این دغدغهها به خواب میروند و صبحها با اشتیاق پیمودن راهی دشوار، آستینها را دوباره بالا میزنند؟